درمان عفونت کلیه



عود عفونت ادراری طی 1 سال در %75 دختران سنین مدرسه و مبتلابه دفع باکتری بدون علامت (باکتری اوری بدون علامت) با باقیمانده ادراری بیش از 5 میلیلیتر در مثانه در مقایسه با %17 از گروه مشابه ولی دارای باقیمانده ادراری 5-0 میلیلیتر، بیانگر نقش این فاکتور (مقدار باقیمانده ادراری) در بروز عفونتهای ادراری مکرر است. عملیترین روش برای مشخص کردن باکتری اوری بارز جمعآوری نمونه ادرار تازه بهصورت تمیز یا نمونه گرفتهشده بروش کاتتریزاسیون و انجام کشت بهصورت کمی است، که در بیماران مبتلابه عفونت ادراری مقدار آن معمولاً مساوی یا بیش از 100/000 یوروپاتوژن در هر میلیلیتر ادرار خواهد بود. برای پيشگيري از عفونت ادراري کودکم چه کاری باید انجام دهم؟ شما باید به موقع عکس العمل نشان دهید. شما می توانید با استفاده از کمپرس آب گرم دردتان را کاهش دهید. برای استفاده از جعفری و آب جعفری به نیت درمان عفونت کلیه ها بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و سپس آن را مصرف کنید، درست است که جعفری گیاهی ضد عفونت است اما ممکن است با داروهایی که مصرف می کنید تداخل دارویی داشته باشد، اگر مشکلی نبود از این گیاه 2 بار در روز بعنوان نوشیدنی استفاده کنید، می توانید آب جعفری را به این شکل تهیه کنید، به این شکل که یک چهارم از آب جعفری را با نصف لیوان آب و مقداری عسل و لیمو مخلوط کنید و روزی دو بار تا 14 روز میل کنید.

کمپرس شما همچنین می توانید پد گرم کننده برای رهایی از درد استفاده کنید. اگرچه در شرایط طبیعی پاپیلاهای مرکب (compound) و ساده (simple) در کلیه به دلیل دارا بودن مکانیسمهای آنتی ریفلاکس، از برگشت ادرار از ناحیه لگنچه کلیه بهطرف توبولها یا لولههای جمع کننده ادرار جلوگیری میکنند، لیکن برخی از پاپیلاهای مرکب قطبهای فوقانی و تحتانی کلیه به لحاظ وضعیت آناتومیک ویژهای که دارند (بهصورت مقعر یا صاف بودن سطوح آنها و گرد یا مدور بودن دهانه مجاری جمع کننده و باز شدن عمودی آنها به پاپیلا ها) و نیز به دلیل بالا بودن درصد اینگونه پاپیلاها، در فراهم نمودن زمینه برای بروز ریفلاکس داخل کلیوی و پیدایش احتمالی اسکار در پارانشیم کلیه نقش دارند. در گرفتاری سیستم ادراری از راه صعود میکروارگانیسم، اولین گام در پاتوژنز عفونت ادراری، ظاهر شدن باکتری E.coli یوروپاتوژنیک در دستگاه گوارش و سپس کولونیزه شدن آن در اطراف مجرای ادراری و مدخل ناحیه ژنیتال (در دختران) و نیز اطراف یورترا و زیر پره پوس (پوست پوشاننده حشفه) در پسران، قبل از پیدایش عفونت ادراری است. اگرچه در چند سال اول زندگی باکتریهای منشأ گرفته از روده مثل آنتروباکتر و آنتروکوکسی، میکروارگانیسمهای تشکیلدهنده زمینه میکروبی یا فلورطبیعی اطراف مجرای ادراری محسوب میشوند، لیکن با افزایش سن کودک میزان تجمع یا کلونیزاسیون این میکروبها در اطراف مجرای ادراری بتدریج کاهش مییابد، بهطوریکه بعد از 5 سالگی بهندرت میتوان این باکتریها (آنتروباکتر و آنتروکوکسی) را بهعنوان باکتریهای شرکتکننده در فلور اطراف مجرای ادراری یا یورترا مشاهده نمود.

در شرایط طبیعی میزبان به کمک فاکتورهای جلوگیری کننده (شامل دفع باکتری با فرایند ادرار کردن، کشته شدن باکتری توسط سلولهای اپی تلیال دستگاه ادراری، گلیکوپروتئین های تام هورسفال، مهارشدن رشد دیگر باکتریها توسط فلور میکربی اطراف یورترا یا مجرا، اولیگوساکاریدهای ادراری، فرایند پوستهپوسته شدن خودبهخودی سلولهای اورواپی تلیال، ایمونوگلوبولین های ادراری مثل IgA ترشحی و موکوپلی ساکارید های پوشاننده دیواره مثانه)، مانع از اتصال باکتری به سلولهای اورواپی تلیال دستگاه ادراری میشود. ازجمله این عوامل میتوان به وجود برخی ویژگیها در سلولهای اوراپی تلیال این کودکان اشاره نمود در مطالعات مختلف ثابت شده است که اولین پیششرط برای کلونیزه شدن باکتری (رشد و تکثیر عامل عفونی) در دستگاه ادراری، چسبیدن میکروارگانیسم به سلولهای اوراپی تلیال است. ارگانیسمهای ویرولانتی مثل استاف اورئوس، سودوموناآئروژینوزا، گونههای سراتیا و توبرکولوزیس از عوامل ایجادکننده پیلونفریت حاد از راه هماتوژن در کودکان بزرگتر به شمار میروند. در این مرحله، ازیکطرف فعال شدن کمپلمان توسط لیپوپلی ساکاریدهای باکتری (آندوتوکسین) و از طرف دیگر تولید سایتوکائین ها و دیگر فاکتورهای پیش التهابی مثل اینترلوکین- 6 و سایتوکائین های کموتاکتیک مثل اینترلوکین -8 متعاقب تحریک سلولهای اپیتلیال و دیگر سلو ها توسط باکتری، باعث حرکت کموتاکتیک گرانولوسیت ها بهطرف محل عفونت با هدف فاگوسیتوز باکتریها میشود.

حال با ورود باکتریها به هر یک از این اندامها، عفونت ادراری به وجود میآید. عفونت ادراری ناشی از باکتریها و یا مخمرهایی است که وارد مجاری ادراری شده و موجب ایجاد درد و التهاب میشوند. اگر چه برخی از کودکان به دلیل ناهنجاریهای مادرزادی یاتکاملی سیستم ادراری مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند، لیکن فقدان اینگونه ناهنجاریها بهرغم ارزیابی کامل، میتواند ناشی از ویرولانس بالای باکتری یا اختلال عملکردی (فونکسیونل) در سیستم ادراری میزبان (کودک) باشد که در این قسمت به ترتیب تأثیر فاکتورهای میزبان و باکتری در پاتوژنز یا چگونگی بروز عفونت ادراری موردبحث قرار میگیرد. پیدا نکردن اختلالهای آناتومیک در %60-50 کودکان مبتلابه عفونت ادراری بیانگر نقش فاکتورهای دیگر، در فراهم کردن زمینه برای ابتلای این بیماران به عفونت سیستم ادراری است. اگر عفونت مثانه به کلیهها راه پیدا کند، ممکن است علاوه بر علائم ذکر شده، علائم دیگری مانند تب و لرز، حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت پایین کمر نیز بروز کند.

این اختلال علاوه بر ایجاد تحریکپذیری، باعث بیخوابی می شود و فعالیتهای روزمره فرد را مختل می کند. پیشنهاد میکنیم در صورت مشاهده این علائم با هم، علاوه بر متخصص پوست و مو، به پزشک متخصص کلیه هم مراجعه کنید. بهترین گزینه درهنگام مشاهده این علائم و نشانه های عفونت ادراری مراجعه هرچه سریع تر به پزشک است. داروهای خانگی میتوانند به بهبودی سریع کمک کرده و از عوارض بعد از درمان جلوگیری کنند. اگر پزشکها بیماری کلیهها را سریع تشخیص دهند، علائم پوستی مربوط به این عضو بدن هم سریع کاهش مییابند و رشد نمیکنند. کنترل عملکرد باکتری ها و جلوگیری از گسترش عفونت از مجاری ادراری به سایر نقاط بدن از خواص دمنوش گل ختمی است. هر چه قدر مدت زمان قرار گرفتن سلولهای دستگاه ادراری در معرض باکتریهای موجود در ادرار کوتاهتر باشد، احتمال ابتلا به عفونت کاهش مییابد. در این گروه از بیماران عفونت مجدد در هر حمله توسط یک گونه متفاوتی از باکتری یا سروتیپ مختلفی از همان ارگانیسم اتفاق میافتد و این موضوع نباید بهعنوان ناتوانی در ریشهکن کردن ارگانیسم از دستگاه ادراری تلقی شود. آب جعفری یک ادرار آور حاوی ماده مغذی است که می تواند به افزایش دفعات ادرار کمک کند.

7- سیر ،یک ماده ادرار آور طبیعی است که سموم و میکروارگانیسم ها را از بدن حذف می کند. ادرار یکی از شکلهای رایج دفع مواد زائد از بدن است. التهاب مخاط مثانه همراه با یافتههای بالینی مربوط به قسمتهای تحتانی دستگاه ادراری مثل اورژانسی، سوزش ادرار، تکرر ادرار، درد ناحیه فوق عانه، بیاختیاری و دفع ادرار بد بو، بهعنوان سیستیت حاد تعریف میشود. مثانه نوروژنیک (بهصورت تخلیه ناکامل مثانه یا وجود ناهماهنگی بین عضلات دترسور مثانه و اسفنکتر مجرای ادراری یا هردو)، دیورتیکول مثانه، یورتروسل، درناژ ضعیف سیستمهای جمع کننده، سنگهای ادراری، کاتتریزاسیون، یبوست (با ایجاد اختلال در فرایند دفع ادرار)، افزایش میزان بروز سیستیت در خانمها بعد از ازدواج (به دلیل بروز اختلال در تخلیه کامل مثانه)، فرایند حاملگی (به لحاظ پیدایش باکتری اوری بدون علامت در %7-4 موارد ناشی از بروز تغییرات ارولوژیکی در دستگاه ادراری مثل متسع شدن سیستم جمع کننده ادرار متعاقب تأثیر فاکتورهای آناتومیکی و هورمونی همانند ترشح پروژسترون و استروژن و پیدایش آتونی در حالب ها)، چسبندگی لابیال (با ایجاد مانع در برابر جریان طبیعی ادرار و دفع ادرار از راه واژینال)، ختنه نکردن پسران، پوشیدن لباسزیر تنگ و چسبان (به دلیل جلوگیری از تبادل آزادانه هوا و فراهم شدن زمینه عفونت به لحاظ گرم و مرطوب شدن محل)، بیاختیاری مدفوع، تمیز کردن ناحیه ژنیتال (بهاشتباه) از عقب به جلو، استحمام در وان، همگی از ریسک فاکتورهایی هستند که با فراهم کردن شرایط بهعنوان کانونی برای تداوم حضور میکروارگانیسم، زمینه مساعدی را برای ابتلا سیستم ادراری به عفونت به وجود میآورند.


[ بازدید : 32767 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
[ چهارشنبه 25 مرداد 1402 ] [ 19:26 ] [ azad65 ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]